Komentarze: 0
Panzerkampfwagen VI tiger Ausf.E w Niemczech starano się tworzyć projekty ciężkich czołgów po I wojnie światowej już od połowy lat 20. Czołg typu „Tygrys” przyjął swój pierwotny kształt w kwietniu 1942 roku, kiedy do konkursu stanęły dwa prototypy. Na terenie jednostki wojskowej w Kętrzynie przetestowano modele Porsche Tiger (P) i Henshel. W maju powtórzono próby na poligonie w Berka. Okazało się, że czołg Henschela wykazał swoją przewagę nad zbyt awaryjnym prototypem dr Porsche. Zwycięski projekt otrzymał oznaczenie SdKfz 181 Panzerkampfwagen VI "Tiger" Ausf.H1
Był wyposażony w armatę Kwk 36 L/56 o kalibrze 88mm o zapasie amunicji 92 sztuk i 2 karabiny maszynowe MG 34 o kalibrze 7,92 mm i o zapasie amunicji 5100 sztuk.Posiadał 12 cylindrowy gaźnikowy w układzie V chłodzony cieczą silnik producenta Maybach HL210 P45 o mocy 650 KM lub Maybach HL230 P45 o mocy 700 KM.Użyto tych czołgów do największej bitwie pancernej w dziejach świata.W bitwie na Łuku Kurskim.Użyto w niej prawie wszystkich czołgów ze 147 będących na froncie wschodnim. W dywizjach pancernych dysponowały n Dywizja Grenadierów Panczernych "Großdeutschland" – 15 sztuk,1.Dywizja Pancerna SS "Leibstandarte Adolf Hitler" – 13 sztuk, 2.Dywizja Pancerna SS "Das Reich" – 14 sztuk i 3.Dywizja Pancerna SS "Totenkopf" – 15 sztuk. Całkowicie był w nie wyposażony 503. batalion czołgów ciężkich – 45 sztuk, a częściowo 505. batalion – 31 sztuk. Stanowiło to ogółem 133 czołgi.